خصائص العدسة .. الطول البؤري .. تجهم الصور .. التصوير الفوتوغرافي الحديث

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • خصائص العدسة .. الطول البؤري .. تجهم الصور .. التصوير الفوتوغرافي الحديث

    التصوير الفوتوغرافي الحديث
    تجهم الصور ..
    خصائص العدسة ..
    الطول البؤري ..

    LENS PROPERTIES

    FOCAL LENGTH

    A fundamental property of a photographic lens is its focal length - but before we explain its importance , we had better define it . Stated roughly , the focal length is the distance from the lens to the image it forms when focused on a far distant object ( at infinity ) . Stated more exactly , the focal length of a lens is the distance from an imaginary point in the lens known as the second nodal point ( sometimes called the optical center ) to the point at which parallel rays ( or rays from very distant objects ) are brought to a focus . It is difficult to measure this distance accurately because the nodal point is an imaginary point and can be located only by indirect means . It may vary considerably from one type of lens to another , but it is generally somewhere near the center for ordinary photographic lenses . However , it may actually be in back of the lens in some short - focus wide - angle lenses , and considerably out in front in telephoto lenses .

    The focal length of a lens determines the size of the image it produces from any given distance . For distant objects , the size of an image ( that is , the height and width ) produced by any lens is proportional to its focal length . As an example , if you compare the image produced by a 6 - inch lens ( lens having a focal length of 6 inches ) with that produced by a 3 - inch lens ( lens having a focal length of 3 inches ) , you will see that the 6 - inch lens image is twice as high and twice as wide , so that it covers four times the area of the image produced by the 3 - inch lens . Remember this fact - to the practical photographer it is one of the most important facts about lenses . The diagram in Figure 10 shows why this is so .

    In most cameras , the lens used has a focal length about equal to the diagonal of the negative , but this is not a hard and fast rule . The press photographer , who frequently very close to his subject , generally uses a shorter focal length than this so he can get everything on his film even when he is very close to the subject . Wide - angle lenses may have half or even less than half the normal focal lengths , while telephoto lenses may easily be several times the usual focal length . This subject is treated in more detail later in this assignment .

    Fig . 10 Image produced by a lens is in direct proportion to its focal length .

    The focal length of a lens may be given in inches or millimeters ( there are approximately 25 millimeters to the inch ) . Figures 11 through 15 show five photographs taken from the same position with five lenses of different focal lengths . Figure 11 was made with a 35mm lens , Figure 12 with a 50mm lens , Figure 13 with an 85mm lens , Figure 14 with a 135mm lens , and Figure 15 with a 270mm lens . If you measure the height of the lettering in the background sign , you would find that in Figure 15 it is 7 2/3 times as large as in Figure 11. This is the ratio between 270mm and 35mm .

    اضغط على الصورة لعرض أكبر.   الإسم:	مستند جديد ١٠-٠٨-٢٠٢٣ ١٥.٥٦.jpg  مشاهدات:	0  الحجم:	164.7 كيلوبايت  الهوية:	145285 اضغط على الصورة لعرض أكبر.   الإسم:	مستند جديد ١٠-٠٨-٢٠٢٣ ١٥.٥٨_1.jpg  مشاهدات:	0  الحجم:	110.0 كيلوبايت  الهوية:	145286

  • #2
    التصوير الفوتوغرافي الحديث
    تجهم الصور ..
    خصائص العدسة ..
    الطول البؤري ..

    خصائص العدسة

    البعد البؤري

    يعد البعد البؤري من الخصائص الأساسية لعدسة التصوير الفوتوغرافي - ولكن قبل أن نشرح أهميتها ، كان من الأفضل تحديدها. الطول البؤري بالتقريب هو المسافة من العدسة إلى الصورة التي تشكلها عند التركيز على كائن بعيد (عند اللانهاية). وبعبارة أكثر دقة ، فإن البعد البؤري للعدسة هو المسافة من نقطة تخيلية في العدسة تُعرف بالنقطة العقدية الثانية (تسمى أحيانًا المركز البصري) إلى النقطة التي يتم عندها إحضار الأشعة المتوازية (أو الأشعة من أجسام بعيدة جدًا) للتركيز. من الصعب قياس هذه المسافة بدقة لأن النقطة العقدية هي نقطة خيالية ولا يمكن تحديد موقعها إلا بوسائل غير مباشرة. قد تختلف بشكل كبير من نوع واحد من العدسات إلى نوع آخر ، ولكنها بشكل عام في مكان ما بالقرب من مركز عدسات التصوير العادية. ومع ذلك ، قد يكون في الواقع في الجزء الخلفي من العدسة في بعض العدسات ذات الزاوية الواسعة ذات التركيز القصير ، وبشكل كبير في المقدمة في العدسات المقربة.

    يحدد الطول البؤري للعدسة حجم الصورة التي تنتجها من أي مسافة معينة. بالنسبة للأجسام البعيدة ، يتناسب حجم الصورة (أي الطول والعرض) التي تنتجها أي عدسة مع الطول البؤري. على سبيل المثال ، إذا قارنت الصورة التي تنتجها عدسة مقاس 6 بوصات (عدسة لها طول بؤري 6 بوصات) مع تلك التي تنتجها عدسة مقاس 3 بوصات (عدسة ذات طول بؤري 3 بوصات) ، فسترى ذلك صورة العدسة مقاس 6 بوصات هي ضعف ارتفاعها وضعف عرضها ، بحيث تغطي أربعة أضعاف مساحة الصورة التي تنتجها عدسة مقاس 3 بوصات. تذكر هذه الحقيقة - بالنسبة للمصور العملي فهي واحدة من أهم الحقائق حول العدسات. يوضح الرسم البياني في الشكل 10 سبب ذلك.

    في معظم الكاميرات ، العدسة المستخدمة لها بعد بؤري يساوي تقريبًا قطري السالب ، لكن هذه ليست قاعدة صارمة وسريعة. المصور الصحفي ، الذي غالبًا ما يكون قريبًا جدًا من موضوعه ، يستخدم عمومًا بُعدًا بؤريًا أقصر من هذا حتى يتمكن من الحصول على كل شيء في فيلمه حتى عندما يكون قريبًا جدًا من الموضوع. قد تحتوي العدسات ذات الزاوية الواسعة على نصف أو حتى أقل من نصف الأطوال البؤرية العادية ، في حين أن العدسات المقربة قد تكون عدة أضعاف الطول البؤري المعتاد. يتم التعامل مع هذا الموضوع بمزيد من التفصيل لاحقًا في هذه المهمة.

    تين . 10 الصورة التي تنتجها العدسة تتناسب بشكل مباشر مع الطول البؤري.

    يمكن تحديد البعد البؤري للعدسة بالبوصة أو المليمترات (هناك ما يقرب من 25 ملم في البوصة). تُظهر الأشكال من 11 إلى 15 خمس صور فوتوغرافية مأخوذة من نفس الموضع بخمس عدسات ذات أطوال بؤرية مختلفة. تم صنع الشكل 11 بعدسة 35 مم ، والشكل 12 بعدسة 50 مم ، والشكل 13 بعدسة 85 مم ، والشكل 14 بعدسة 135 مم ، والشكل 15 بعدسة 270 مم. إذا قمت بقياس ارتفاع الحروف في علامة الخلفية ، فستجد أنها في الشكل 15 أكبر بمقدار 7 2/3 أضعاف كما في الشكل 11. هذه هي النسبة بين 270 مم و 35 مم.

    تعليق

    يعمل...
    X