ضوء الشمس - ٢ - مصدر الضوء .. كيفية التقاط وتطوير الصور بالأبيض والأسود

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ضوء الشمس - ٢ - مصدر الضوء .. كيفية التقاط وتطوير الصور بالأبيض والأسود

    ضوء الشمس - ٢ - مصدر الضوء .. كيفية التقاط وتطوير الصور بالأبيض والأسود

    THE LIGHT SOURCE

    SUNLIGHT

    The amount of textural detail depends on the angle of sunlight striking the surface , so for most flat landscapes a low sun gives the greatest impression of detail . Most landscapes are , in fact , mainly horizontal , and the beginning and end of the day are traditionally favoured times for outdoor photography . As the sun rises or sets , there is a period of an hour or two in which the brightness changes rapidly , as do the shadows cast by trees , rocks , mountains , buildings and so on . When shadows are nearly horizontal , subjects tend to be more dramatically and prominently lit.

    There are even more possibilities for picture variety if you deliberately search for different camera angles when the sun is low . If you photograph into the sun , there are possibilities for strong , definite silhouettes , and of atmos- pheric flare from the sun itself . Cross - lighting , in which the sun is to one side of the view , gives a good modelling and textural effect , casting strong shadows and giving views with a reasonable range of contrast . Shooting with the sun can produce very clear , sharp views . The colour advantage of a low sun - rich , warm hues - does not apply in black - and - white photography , however .

    The risk involved in shooting at these times of day is that if there are any clouds around , they are more likely to block the sun at this angle . In many places it is not safe to rely on a completely clear sunrise or sunset , but this uncertainty adds to the interest of location photography .

    There may be an even closer choice between shooting at sunset and at sun- rise at least if there is a selection of views rather than one single subject . Dawn photography means getting up and into position early , and this may not be easy if -you have to reach a viewpoint in darkness and anticipate exactly where the sun will rise . Only in the tropics does the sun rise and set almost vertically ; elsewhere , it moves at a diagonal to the horizon , so that first light will not be in the same place as sunrise itself . In the northern hemisphere , sunrise is south of first light , and the higher the latitude the greater the distance between the two , as the sun rises at a shallower angle . In the southern hemisphere those direc- tions are in reverse : sunrise is north of first light . In the late afternoon , all this is much simpler , as you can see for yourself the angle of the sun's descent .

    ABOVE Your ability to exploit texture will effect enormously your success with black - and - white photography . Low - angle sunlight can bring out the texture of materials beautifully .

    RIGHT Shooting into a low , strong sun provides the opportunity for obtaining striking silhouettes . To achieve this , however , it is important to expose for the strongly lit background , and not the subject you wish to appear as a silhouette .

    LEFT Although undeniably attractive , snow scenes photographed in strong sunlight can pose problems for built - in exposure meters . The meter may be fooled into under - exposure , reading the glare sunlight on the snow as the dominant lighting in the scene . Solutions include taking a separate exposure reading from the main subject in this case the house - or taking an incident light reading with a hand - held meter .

    اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	مستند جديد 30-09-2024 17.26_1.jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	200.0 كيلوبايت 
الهوية:	239149 اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	مستند جديد 30-09-2024 17.27_1.jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	180.0 كيلوبايت 
الهوية:	239150 اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	مستند جديد 30-09-2024 17.28_1.jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	39.7 كيلوبايت 
الهوية:	239151 اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	مستند جديد 30-09-2024 17.25_1 (1).jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	66.8 كيلوبايت 
الهوية:	239152

  • #2
    ضوء الشمس - ٢ - مصدر الضوء .. كيفية التقاط وتطوير الصور بالأبيض والأسود

    مصدر الضوء

    ضوء الشمس

    تعتمد كمية التفاصيل النسيجية على زاوية ضوء الشمس الذي يضرب السطح، لذلك بالنسبة لمعظم المناظر الطبيعية المسطحة، فإن الشمس المنخفضة تعطي الانطباع الأكبر بالتفاصيل. في الواقع، تكون معظم المناظر الطبيعية أفقية بشكل أساسي، وبداية ونهاية اليوم هي الأوقات المفضلة تقليديًا للتصوير في الهواء الطلق. مع شروق الشمس أو غروبها، توجد فترة من ساعة أو ساعتين يتغير فيها السطوع بسرعة، كما هو الحال مع الظلال التي تلقيها الأشجار والصخور والجبال والمباني وما إلى ذلك. عندما تكون الظلال أفقية تقريبًا، تميل الكائنات إلى أن تكون مضاءة بشكل أكثر دراماتيكية ووضوحًا.

    هناك المزيد من الاحتمالات لتنوع الصور إذا بحثت عمدًا عن زوايا مختلفة للكاميرا عندما تكون الشمس منخفضة. إذا قمت بالتصوير في اتجاه الشمس، فهناك احتمالات لظلال قوية ومحددة، وتوهج جوي من الشمس نفسها. إن الإضاءة المتقاطعة، حيث تكون الشمس على جانب واحد من المنظر، تعطي تأثيرًا جيدًا للنمذجة والقوام، حيث تلقي بظلال قوية وتعطي مناظر ذات نطاق معقول من التباين. يمكن أن ينتج التصوير مع الشمس مناظر واضحة وحادة للغاية. ومع ذلك، فإن ميزة اللون للشمس المنخفضة - الألوان الدافئة الغنية - لا تنطبق على التصوير بالأبيض والأسود.

    تكمن المخاطرة في التصوير في هذه الأوقات من اليوم في أنه إذا كانت هناك أي غيوم حولها، فمن المرجح أن تحجب الشمس بهذه الزاوية. في العديد من الأماكن، ليس من الآمن الاعتماد على شروق أو غروب شمس واضح تمامًا، لكن هذا الغموض يزيد من اهتمام التصوير الفوتوغرافي في الموقع.

    قد يكون هناك خيار أقرب بين التصوير عند غروب الشمس وشروقها على الأقل إذا كان هناك مجموعة مختارة من المناظر بدلاً من موضوع واحد. التصوير عند الفجر يعني الاستيقاظ والوضع في وقت مبكر، وقد لا يكون هذا سهلاً إذا كان عليك الوصول إلى نقطة مراقبة في الظلام وتوقع مكان شروق الشمس بالضبط. لا تشرق الشمس وتغرب بشكل عمودي تقريبًا إلا في المناطق الاستوائية؛ أما في أماكن أخرى، فإنها تتحرك قطريًا تجاه الأفق، بحيث لا يكون أول ضوء في نفس مكان شروق الشمس نفسه. وفي نصف الكرة الشمالي، يكون شروق الشمس جنوب أول ضوء، وكلما ارتفع خط العرض كلما زادت المسافة بينهما، حيث تشرق الشمس بزاوية أقل عمقًا. وفي نصف الكرة الجنوبي، تكون هذه الاتجاهات معكوسة: يكون شروق الشمس شمال أول ضوء. وفي وقت متأخر من بعد الظهر، يكون كل هذا أبسط كثيرًا، حيث يمكنك أن ترى بنفسك زاوية هبوط الشمس.

    في الأعلى ستؤثر قدرتك على استغلال الملمس بشكل كبير على نجاحك في التصوير بالأبيض والأسود. ويمكن لأشعة الشمس ذات الزاوية المنخفضة أن تبرز ملمس المواد بشكل جميل.

    اليمين يوفر التصوير في ضوء شمس منخفض وقوي فرصة الحصول على صور ظلية مذهلة. ولكن لتحقيق ذلك، من المهم أن تعرض الخلفية شديدة الإضاءة، وليس الموضوع الذي ترغب في ظهوره كظل.

    على الرغم من جاذبية مشاهد الثلج التي يتم تصويرها في ضوء الشمس القوي، إلا أنها قد تشكل مشكلات لأجهزة قياس التعرض المدمجة. فقد يتم خداع جهاز القياس في تقليل التعرض، وقراءة ضوء الشمس الساطع على الثلج باعتباره الإضاءة السائدة في المشهد. وتتضمن الحلول أخذ قراءة تعرض منفصلة عن الموضوع الرئيسي في هذه الحالة المنزل - أو أخذ قراءة الضوء الساقط بجهاز قياس محمول باليد.

    تعليق

    يعمل...
    X