USING THE VIEWFINDER & FOCUSING استخدام عدسة الكاميرا والتركيز

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • USING THE VIEWFINDER & FOCUSING استخدام عدسة الكاميرا والتركيز

    USING THE VIEWFINDER & FOCUSING

    استخدام عدسة الكاميرا والتركيز

    Accurate framing and focusing are essential for good pictures, and modern cameras have many devices to help you achieve this. With most cameras you hold the viewfinder to one eye. This viewfinder consists of a lens that should give you a bright clear view of the part of the subject that will appear in your picture. Reflex systems show you exactly what the lens sees, through a mirror arrangement. Direct viewfinder systems give you a separate view of the subject, approximating to the view of the lens, through a window on the camera body. This system sometimes introduces a framing error that you should be aware of when composing pictures (see parallax error, below).

    Some reflex cameras (mostly 24 ins² format) are designed for waist-level viewing. You look down on a screen on the top of the camera, where the subject appears reversed left to right. These cameras include a sportsfinder, for viewing moving subjects, and a magnifier, for fine focusing.

    The viewfinder frame is your main control of picture composition. The various shapes are shown

    إن التأطير الدقيق والتركيز ضروريان للحصول على صور جيدة، وتحتوي الكاميرات الحديثة على العديد من الأجهزة لمساعدتك على تحقيق ذلك. في معظم الكاميرات، يمكنك حمل عدسة الكاميرا على عين واحدة. تتكون عدسة الكاميرا هذه من عدسة يجب أن تمنحك رؤية واضحة ومشرقة للجزء من الموضوع الذي سيظهر في صورتك. تُظهر لك أنظمة الانعكاس بالضبط ما تراه العدسة، من خلال ترتيب المرآة. تمنحك أنظمة عدسة الكاميرا المباشرة رؤية منفصلة للموضوع، تقترب من رؤية العدسة، من خلال نافذة على جسم الكاميرا. يقدم هذا النظام أحيانًا خطأ في التأطير يجب أن تكون على دراية به عند تكوين الصور (انظر خطأ المنظر، أدناه).

    تم تصميم بعض الكاميرات الانعكاسية (بتنسيق 24 بوصة² في الغالب) للعرض عند مستوى الخصر. تنظر إلى أسفل على شاشة في الجزء العلوي من الكاميرا، حيث يظهر الموضوع معكوسًا من اليسار إلى اليمين. تتضمن هذه الكاميرات عدسة رياضية، لعرض الموضوعات المتحركة، ومكبرًا، للتركيز الدقيق.

    إطار عدسة الكاميرا هو عنصر التحكم الرئيسي في تكوين الصورة. يتم عرض الأشكال المختلفة
    actual size below. With rectangular frames you can

    compose your subject horizontally or vertically,

    holding the camera as shown left. With square

    frames, fill the picture area as generously as you can.

    Look around your frame carefully, and avoid dis-

    tracting details or colors in the background. Take

    care to align vertical lines and horizons with the

    edges of the frame, and come in close enough to

    fill the picture frame with the subject, especially

    when you are photographing people.

    Focusing systems

    The simplest, fixed focus cameras always give a sharp picture as long as your subject is not closer than about 6 ft (2 m). Some variable focus cameras now have autofocusing systems. But most must be focused, using a distance scale or symbols. Reflex cameras show changing focus in the viewfinder, and often include a split image or microprism circle which only becomes sharp when focus is correct. Direct viewfinders may incorporate a rangefinder system, for fine focusing, see opposite.

    الحجم الفعلي أدناه. باستخدام الإطارات المستطيلة، يمكنك

    تكوين موضوعك أفقيًا أو رأسيًا،

    مع حمل الكاميرا كما هو موضح على اليسار. باستخدام الإطارات

    المربعة، املأ مساحة الصورة بسخاء قدر الإمكان.

    انظر حول إطارك بعناية، وتجنب

    التفاصيل أو الألوان المشتتة للانتباه في الخلفية. احرص

    على محاذاة الخطوط الرأسية والآفاق مع

    حواف الإطار، واقترب بما يكفي

    لملء إطار الصورة بالموضوع، وخاصة

    عند تصوير الأشخاص.

    أنظمة التركيز

    أبسط الكاميرات ذات التركيز الثابت تعطي دائمًا صورة حادة طالما أن موضوعك ليس أقرب من حوالي 6 أقدام (2 متر). تحتوي بعض الكاميرات ذات التركيز المتغير الآن على أنظمة التركيز التلقائي. ولكن يجب أن يتم التركيز على معظمها باستخدام مقياس المسافة أو الرموز. تعرض الكاميرات العاكسة التركيز المتغير في عدسة الكاميرا، وغالبًا ما تتضمن صورة منقسمة أو دائرة منشور مجهري لا تصبح حادة إلا عندما يكون التركيز صحيحًا. قد تتضمن عدسات الكاميرا المباشرة نظام تحديد المدى، للتركيز الدقيق، انظر العكس.


    110 format This is the view through the viewfinder of a sophisticated 110 camera with variable focus and a rangefinder system. The small center rectangular area gives a double image when the subject is out of focus. To aid composition, the viewfinder is larger than the actual picture area, which is shown by the inner frame lines. Note the rectangular frame shape.
    تنسيق 110 هذا هو المنظر من خلال عدسة الكاميرا المتطورة 110 ذات التركيز المتغير ونظام تحديد المدى. تعطي المنطقة المستطيلة الصغيرة في المنتصف صورة مزدوجة عندما يكون الهدف خارج نطاق التركيز. للمساعدة في تكوين الصورة، تكون عدسة الكاميرا أكبر من مساحة الصورة الفعلية، والتي تظهر من خلال خطوط الإطار الداخلية. لاحظ شكل الإطار المستطيل.

    126 format

    The view through the direct viewfinder of a simple 126 camera shows the square frame of this format. Again, inner frame lines show the actual picture area that will result.

    تنسيق 126

    يُظهِر المنظر من خلال عدسة الكاميرا 126 البسيطة الإطار المربع لهذا التنسيق. مرة أخرى، تُظهر خطوط الإطار الداخلي مساحة الصورة الفعلية الناتجة.

    35 mm format

    A typical 35 mm SLR view- finder shows exactly the same image as will record on the film. Note the rectangular frame shape. The central area contains a split screen (see opposite) which unites as focus is found, with a micro- prism collar that remains blurred until, again, focus is correct.

    تنسيق 35 مم

    يعرض محدد المنظر النموذجي لكاميرا SLR مقاس 35 مم نفس الصورة التي سيتم تسجيلها على الفيلم. لاحظ شكل الإطار المستطيل. تحتوي المنطقة المركزية على شاشة مقسمة (انظر الجهة المقابلة) تتحد عند العثور على التركيز، مع طوق منشوري دقيق يظل غير واضح حتى يتم ضبط التركيز مرة أخرى بشكل صحيح.

    24 ins² format The viewfinder shows a square image. Grid lines may be pre- sent to assist composition. The scene is reversed left to right.
    تنسيق 24 بوصة² يعرض محدد المنظر صورة مربعة. قد تظهر خطوط الشبكة للمساعدة في التركيب. يتم عكس المشهد من اليسار إلى اليمين.

    Viewing with a 24 ins² camera Hold the camera at waist-level, cradling the body in your left hand while operating the con- trols with your right hand. As you view and frame your sub- ject, the viewfinder image moves in the opposite direc- tion to the way you move the camera. To check focus accur- ately, flip up the focus mag- nifier and bring the camera up to your eye level, see below.

    المشاهدة باستخدام كاميرا مقاس 24 بوصة² أمسك الكاميرا عند مستوى الخصر، واحمل الجسم بيدك اليسرى أثناء تشغيل عناصر التحكم بيدك اليمنى. أثناء مشاهدتك للموضوع وتأطيره، تتحرك صورة عدسة الكاميرا في الاتجاه المعاكس للطريقة التي تحرك بها الكاميرا. للتحقق من التركيز بدقة، اقلب عدسة مكبرة التركيز لأعلى وارفع الكاميرا إلى مستوى عينك، كما هو موضح أدناه.

    Parallax error

    On most simple direct view- finder cameras, the viewfinder is set to one side of the lens, and sometimes slightly above it. So your view of the subject differs from that of the lens, see right. For distant subjects, this difference is not notice- able. But if your subject is closer than about ten feet (3 m), you see more of one side and less of the other than will record through the lens.

    This parallax error can re- sult in pictures with part of the subject cut off, or symmetrical framing spoiled. If the view- finder is above the lens, you may also find you have cut off part of the subject's head in your picture, or an important area of sky.

    خطأ المنظر

    في أغلب الكاميرات ذات المنظار المباشر البسيط، يتم ضبط المنظار على أحد جانبي العدسة، وأحيانًا يكون أعلى منها قليلاً. لذا فإن رؤيتك للموضوع تختلف عن رؤية العدسة، انظر إلى اليمين. بالنسبة للموضوعات البعيدة، لا يُلاحظ هذا الاختلاف. ولكن إذا كان موضوعك أقرب من حوالي عشرة أقدام (3 أمتار)، فسترى المزيد من أحد الجانبين وأقل من الجانب الآخر مما ستسجله من خلال العدسة.

    قد يؤدي خطأ المنظر هذا إلى صور بها جزء مقطوع من الموضوع، أو إطار متماثل مفسد. إذا كان المنظار أعلى من العدسة، فقد تجد أيضًا أنك قمت بقطع جزء من رأس الموضوع في صورتك، أو منطقة مهمة من السماء.

    Correcting for parallax

    For subjects closer than about 10 ft (3 m), frame your picture slightly off-center toward the lens. If the viewfinder is above the lens, frame slightly high as well. Some cameras have cor- rection marks, shown right.

    تصحيح المنظر الخلاب

    بالنسبة للأجسام التي تبعد أقل من 10 أقدام (3 أمتار)، قم بإطار الصورة بعيدًا قليلاً عن المركز باتجاه العدسة. إذا كان محدد المنظر أعلى العدسة، فقم بإطار الصورة مرتفعًا قليلاً أيضًا. تحتوي بعض الكاميرات على علامات تصحيح، كما هو موضح على اليمين.

    اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	18999612-8876-4b4b-a4f6-e33060ea9055.jpg 
مشاهدات:	9 
الحجم:	193.8 كيلوبايت 
الهوية:	224767 اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	03ea9065-b061-4ab5-9bf4-db1269218482.jpg 
مشاهدات:	4 
الحجم:	131.0 كيلوبايت 
الهوية:	224768 اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	08f7c604-f069-4991-a7a1-47599bd86305.jpg 
مشاهدات:	4 
الحجم:	175.3 كيلوبايت 
الهوية:	224769 اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	d9b399cf-fa64-4da5-aee2-87a20c4db78b.jpg 
مشاهدات:	4 
الحجم:	75.9 كيلوبايت 
الهوية:	224770 اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	0098de17-3646-4ec5-99d9-5aecb912fdb2.jpg 
مشاهدات:	4 
الحجم:	170.2 كيلوبايت 
الهوية:	224771
يعمل...
X